Alla inlägg under oktober 2015

Av levalustfyllt - 28 oktober 2015 11:04

Jisses vad tiden går!

För min chans till mammapeng så har jag hoppat på ett jobb som upptar 60% av min arbetstid men 100% av min energi och det gör att jag tappar mina ord och lusten till att skriva. Det var längesedan jag var upptaget med ett arbete på detta sättet och det gör det svårare att hitta balansen i det.


Men jag vet innerst inne vad jag verkligen vill och behöver och nu när tankarna inte längre far till bebisen i magen var femte sekund så har jag tankar till annat. För varje dag som går så kommer jag närmare det jag verkligen mår bra av, jag har ju redan gjort det och vill bara komma tillbaka till det. Det har varit lite ångestfyllt men jag försöker att se det på ett annat sätt och ta lärdom av det. 

Istället för att hålla fast vid känslorna av att jag inte mediterar, yogar eller skriver något särskilt längre så tänker jag att detta behöver jag uppleva för att förstå dem jag skriver till. Om jag enbart har en massa tid att spendera på enbart positiva saker så kommer jag aldrig att kunna nå dem som stressar i vardagen med att få ihop jobb, familj och allt annat där emellan. Det är nyttigt för mig och jag tar det till mig!


Men som jag skrivit förut så kommer jag tillbaka för jag kan inte stanna i det jag inte vill ha. Äntligen har jag chans att styra min tid själv och då väljer jag att vara ledig onsdagar om jag haft energi att arbete måndag och tisdag. Det ger mig en skön chans att mysa ner mig i soffan hela morgonen, meditera, skriva skriva skriva eller träffa vänner om det är det jag vill. Vissa lediga dagar gör jag ingenting alls, bara skrotar runt!

Faktum är att dagarna som en blöt fläck är färre och färre och det känns helt underbart att vara igång. Nyckeln till det är att 1. Jag behöver aldrig ställa klockan på morgonen 2. Jag kan planera min tid själv och utgå från min dagsform

Friheten att spendera min tid själv är verkligen förunnat även om jag skapat det själv. Jag är medveten om att det kan ändras och att jag kan kastas tillbaka till ett annat scenario imorgon om saker jag inte kan påverka förändras. Men jag njuter och säger tack varje dag.


Nu är det dags att korra boken, jippi!!!


Puss på er alla


 


Av levalustfyllt - 2 oktober 2015 08:00

Godmorgon!


I morse när jag kom ner och satte mig i soffan med en kopp kaffe, redo för nyhetsmorgon så ville inte tv'n alls. Det fanns ingen signal förutom på svt1. Tillslut försvann även den och jag kände mig inte helt redo för att börja jobba. Dessutom känner jag mig stressad över mitt nya arbete och det tar upp mycket av mitt hjärnbry.


Så jag satte mig på golvet och började meditera. Det var många tankar och svårt att fokusera på andningen men jag satt en stund och kände kroppen fyllas av luft genom djupa andetag och lugnets intåg i sinnet var skön. Jag vet aldrig hur länge jag sitter, jag sitter tills jag känner mig redo att öppna ögonen igen och idag blev det bara tjugo minuter.


När jag öppnar ögonen igen är det med ett leende och känslan av att det var precis det jag behöver. Jag tänder tv'n igen och då får jag sändning på alla kanaler igen. Okej jag ser tecknet!!!


Tecknet säger mig att inte låta tv'n och dåliga tankar ta över mitt sinne. Att sätta mig själv i första rum och prioritera att meditera och göra det jag behöver för att må bra. Jag kan inte sluta skratta, både av den sköna känslan som sprider sig i kroppen av meditationen och det direkta tecknet att jag skulle sätta mig. Det känns fantastiskt! 


 


Presentation

Jag äter när jag är hungrig, sover när jag är trött, skrattar när jag är glad och gråter när jag är ledsen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards